Bezoekje aan de bedrijfsarts? Communiceer!

‘Gaat het beter? Je ziet er goed uit! En wat heb je lekkere warme handen.’ Ik bedank en geef de compliment gever een hand. Het is het begin van een bezoekje aan de bedrijfsarts. Ik glimlach in mezelf. Ja, ik zie er goed uit. Dat dat eigenlijk niets zegt over hoe ik me voel, leg ik al een tijdje niet meer uit. Lees verder..

Dat de lekkere warme handen afkomstig zijn van een chronisch te hoge lichaamstemperatuur die de overdosering van mijn schildklierhormoon veroorzaakt, ook niet. Eigenlijk zou ik dat wél moeten doen. Ik mag er niet klakkeloos van uit gaan dat de arts precies weet wat er in mij om gaat. Begrip ontstaat immers bij de juiste communicatie.

Begrip

Dat bij bedrijfsartsen het idee bestaat dat een pilletje alles oplost, is een gedachte die bij veel schildklierkankerpatiënten leeft. Begrip na de diagnose is er wel, maar zodra de operatie en de behandeling recente geschiedenis zijn en het schildklierhormoon mag worden toegediend, nemen de verwachtingen snel toe. Het hormoon moet ervoor zorgen dat de patiënt terug in balans komt en weer 100% kan functioneren in het dagelijks leven. Helaas is dat voor veel mensen een diepgekoesterde wens die soms pas na een lange periode in vervulling gaat.

Veel patiënten vragen zich af of deze verwachting een gebrek aan kennis is van wat het missen van de schildklier daadwerkelijk inhoudt. Klachten worden vaak niet herkend als een nare bijkomstigheid van de schildklierkanker die inmiddels ‘genezen’ is verklaard. Groot voorbeeld hiervan zijn de klachten die ontstaan door hormonale disbalans zoals: depressie, concentratieproblemen en een moeizame energieverdeling. Dergelijke klachten worden vaak op de hoop ‘psychische klachten’ gegooid, terwijl dit samenhangt met het missen van een zeer belangrijk orgaan. Samenwerking tussen bedrijfsarts, huisarts en medisch specialist kan hierin heel belangrijk zijn

Coaches

Waar veel mensen tevens tegen aan lopen is de zakelijke benadering van de bedrijfsarts. Het wordt als een gemis ervaren dat er weinig oog is voor nazorg en verwerking. Dat is juist zo belangrijk om de draad van het arbeidsproces weer op te kunnen pakken. Steeds vaker worden er coaches ingezet die zich specialiseren in re-integratie na kanker. Een goede ontwikkeling die werkgever en werknemer dichter bij elkaar brengt. In veel gevallen betekent dit een soepelere re-integratie:goed voor de gezondheid én kostenverlagend.

Hoe je het ook wendt of keert, een werknemer die langdurig ziek is geweest wil vaak maar één ding: weer deelnemen aan het arbeidsproces. Weer een onderdeel zijn van het ‘normale’ leven. Het tempo waarop dit gebeurt, is voor iedereen verschillend. Dat geldt ook voor het psychische verloop na kanker.

Hoe dan ook, een duidelijke communicatie is en blijft een vereiste. Vertel hoe je je voelt! Ook al zie je er goed uit en zijn je handen lekker warm. Communicatie is de sleutel tot begrip.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: