Wat vinden anderen van….

‘De kanker voorbij’

Biblion:  De auteur is een voormalig kankerpatiënte en heeft eerder een boek geschreven over haar gevecht tegen deze nietsontziende ziekte, ‘Goede kanker bestaat niet!’ (2014)*. In dit boek probeert ze de periode na haar aandoening in beeld te brengen. Deze tijd van haar leven werd door haar omgeving in eerste instantie anders ingeschat. Terwijl ze werd bejubeld om haar kracht en werd gezien als een lot uit de loterij vanwege haar overwinning op kanker, ervoer ze dat op haar geheel eigen manier. Dit boek neemt de lezer mee op haar reis van diepte- en hoogtepunten. Ze beoogt een visie te bewerkstelligen dat voormalige kankerpatiënten veelal te maken hebben met een emotionele achtbaan waarbij geregeld professionele hulp onontbeerlijk blijkt. Het erkennen van deze fase in het leven van deze mensen is haar grootste doel. Dit boek is op een intieme en toegankelijke manier geschreven en is opgedeeld in korte hoofdstukken over uiteenlopende onderwerpen die zich afspeelden in het leven van de auteur na de periode van haar ziekte. *2014-48-4503 (2015/08).

M.G: Ik heb het in 1 ruk uitgelezen. Ik heb gehuild en geglimlacht. Ik voelde me even zo gesteund. Je hebt alles weer zo weten te raken. Het is bizar zoals ik dingen hetzelfde ervaar en voel als jij. Mijn situaties zijn net anders maar de gevoelens en mijn handelingen zo hetzelfde. En dat is zo geweldig fijn om te lezen. Dan voel je je niet gek en alleen. Het voelt als een omarming. Zo warm. Dank je wel dat jij je zo bloot durft te geven en het zo eerlijk durft op te schrijven. Het geeft mij ook weer hernieuwde moed om vooruit te kijken.

NvB:  Ik heb het boek in een keer uit gelezen. Getroffen door een “goedaardige hersentumor” (waar het woordje “goedaardig” ook misplaatst is) was niet alles even herkenbaar, maar de grote worsteling zeker wel!. Anke beschrijft het proces van diagnose en herstel op een mooie en toegankelijke wijze, complimenten! Voor mij was het alsof iemand mijn dagboek had geschreven en af en toe was het even slikken.
Complimenten voor dit boek en voor de openheid waarmee je de wereld een kijkje in de keuken geeft van veel lotgenoten, die na de diagnose kanker zich weer opnieuw tot de wereld moeten gaan verhouden….
Ik hoop dat veel mensen dit boek baanlozen en zeker niet alleen lotgenoten, maar ook mantelzorger, hulpverleners en werkgevers…

E.S. Ik lees nu De kanker voorbij en ik geloof dat we op elkaar lijken. Alsof ik het zelf heb geschreven. Ik leer veel van het door jou opgeschreven proces. Heel erg bedankt voor dit boek!

Reviews te lezen via Droomvallei Uitgeverij

Reviews te lezen via Bol.com

‘Goede kanker bestaat niet’

Een van de mooiste complimenten die je kan krijgen is deze van Scarlett:
“Ik ben geïnspireerd geraakt door de blogs van Anke van haften, Goede kanker bestaat niet. Een lotgenoot wat betreft schildklierkanker. Door dagelijks van haar te lezen ben ik gaan beseffen dat ik zeker niet de enige ben die dit is overkomen en worstelt met verschillende emoties. Vele mensen vechten dagelijks tegen deze rot ziekte. Ik haal er kracht en herkenning uit.”

Koukleum.nl, Veronique las: In “Goede kanker bestaat niet!” vertelt Anke van Haften hoe ze geconfronteerd werd met schildklierkanker en tegen het statement aanliep dat dit “Goede kanker” zou zijn.  Anke laat op een toegankelijke manier zien wat voor invloed de Schildklierkanker op haar leven heeft en heeft gehad. Niet alleen de operaties, radioactieve slok, enz, maar ook het opstarten en regulieren van de medicatie met al haar ups en downs. Ondanks de positieve kijk op het leven die Anke heeft, heeft ze het soms moeilijk. Dit vind ik erg treffend geschreven. Dit boek geeft een duidelijk beeld van iemand met schildklierkanker. En hoe kwetsend de woorden “goede kanker” kunnen zijn.  Anke weet dit op een treffende manier te verwoorden. Lees verder..

Samen lezen is leuker , Corina las: Op een bijzondere manier neemt Anke je mee, voor een jaar, door haar leven. Eerlijk, confronterend, humoristisch en verbazingwekkend. Korte hoofdstukken met sub-hoofdstukjes maken dat het ondanks het onderwerp makkelijk weg leest. Lees verder…

Boekbespreking Patiëntervaringsverhalen, Colete Blatenkamp: Op de website  van Patiëntervaringsverhalen, de gids voor ervaringsverhalen over (chronische) ziekten, aandoeningen en handicaps staat een boekbespreking over Goede kanker bestaat niet!

Lees hem hier

NBD Biblion – Resencent Drs. Can Kumru 25-02-1015’

NBD Goede kanker bestaat niet 25-2-2015 website

Tekst: De auteur geeft een inkijk in haar leven waarbij haar ziekte, schildklierkanker, centraal staat. In een periode van één jaar laat Anke zien welke perikelen ze dagelijks mee van doen heeft. De lezer wordt meegenomen in een emotionele achtbaan tussen hoop en vrees. Ziekenhuisbezoeken, verdachte knobbels, momenten van intens geluk en momenten van angst wisselen elkaar af. De centrale vragen die ze zichzelf stelt is of ze weer ooit haar normale leven kan oppakken en of ziets bestaat als “goede kanker”? De antwoorden op deze vragen vind je terug in dit compacte boekje dat je gemakkelijk doorleest. Het is uit het hart geschreven en kan als steun dienen voor iedereen die aan deze ziekte lijdt. Haar verhaal was eerder al in aparte columns uitgebracht op de website van Schildklier Organisatie Nederland SON. Een aanrader voor iedereen die een steuntje in de rug nodig heeft en te maken heeft met deze nare vorm van kanker.

Resencent Drs. Can Kumru

Dizzie.nl
Anke van Haften ‘schetst’ op een goed leesbare manier het jaar vanaf het moment waarop bij haar de diagnose schildklierkanker wordt gesteld. Op een heldere en inzichtelijke wijze vertelt Anke het proces dat begint vóór de diagnose en wat deze diagnose allemaal met zich meebrengt. De grote kracht die van het boek uitgaat is dat het in begrijpelijke taal weergeeft wat de diagnose zowel feitelijk betekent, alsook gevoelsmatig inhoudt. Het boek ademt balans tussen feiten en hoe Anke omgaat met de gevoelens die de ziekte oproept en vanuit welke bronnen door haar de kracht is geput om positief te blijven denken en doen. Een boek waaruit voor het eerst danwel bij herhaling blijkt dat goede kanker niet bestaat.
Resencent Hans Oud

Mies Huibers
Schildklierkanker is een vorm van kanker die meestal goed te opereren valt en waarbij de overlevingskans in verhouding met andere vormen van kanker hoog is.
Het wordt daarom vaak ‘goede kanker’ genoemd. Dat die benaming geheel onterecht en volkomen misleidend is, laat Anke van Haften zien in haar boek ‘Goede kanker bestaat niet!’.

‘Goede kanker bestaat niet!’ is in meerdere opzichten een bijzonder boek. Het geeft om te beginnen een eerlijke en indringende kijk in het leven van de schrijfster die met deze kanker geconfronteerd werd. Ze laat zien wat voor een enorme impact schildklierkanker op iemands leven heeft. De operaties, de naweeën daarvan, het inregelen van de medicatie en de ontelbare up en downs passeren de revue.

Hoewel ‘Goede kanker bestaat niet!’ een persoonlijk relaas is, zal het voor iedereen die deze vorm kanker (gehad) heeft buitengewoon herkenbaar zijn.
Om zo schildklierkanker op de kaart gezet te zien worden, zal voor velen een steun in de rug zijn. Ook dat maakt ‘Goede kanker bestaat niet!’ absoluut een boek dat er toe doet.

Om van zo’n belangwekkend onderwerp een leesbaar boek te maken, is er nog iets anders nodig. Goed kunnen schrijven namelijk. Anke van Haften heeft een geweldige en prettig leesbare schrijfstijl. Ze weet met haar manier van schrijven een volstrekt overtuigend beeld te schetsen van wat deze kanker met iemand doet. De emoties, de pijn, de ontmoediging maar ook de daadkracht en het doorzettingsvermogen komen bij de lezer binnen. Anke van Haften is ook in staat gebleken om daar waar het kan de relativerende humor niet achterwege te laten.

‘Goede kanker bestaat niet!’ is de terechte titel voor dit indrukwekkende en goed geschreven boek.

Een unieke recensie van een jongedame van 16 met een schildklier ziekte

recesnsie iris 1

recesnsie iris 2

Eugène: Complimenten voor de manier hoe je dingen verwoord.
Vele dingen zijn herkenbaar.
Sinds mijn diagnose schildklierkanker heb ik je boek gelezen en ben je gaan volgen. Onbegrip is voor mij orde van de dag. Zeker vanuit bedrijfsarts,werkgever en collega,s.Vaak krijg je te horen “je ziet er goed uit”
Ik antwoord vaak “van binnen niet zo goed”Ik merk ook dat mensen gewoon niet willen horen wat je verteld.
Nogmaals complimenten
Het is fijn om te weten dat ik en andere niet de enige ben die hier mee te maken hebben

Reacties via twitter en facebook: Een greep uit een aantal reacties op twitter en facebook na het lezen van Goede kanker bestaat niet!

Cathy van Beek Radboudumc
Mooi voorwoord van @RietjeMeijer t Leest als spannend boek want dat=het gewoon! #impact #schildklierkanker

Margret Arts
Begonnen aan het boek Goede kanker bestaat niet! van Anke van Haften. De letters klampen zich aan me vast, vanaf de eerste bladzijde. Aangrijpend verhaal in een fijne schrijfstijl, vanaf de eerste letter

Ik lees het boek ‘goede kanker bestaat niet’ Ik denk herkenbaar voor veel (ex-)kankerpatiënten, niet alleen schildklier. Ik denk dat ook veel mensen met chronische psychische of lichamelijke klachten herkenningspunten zullen vinden. Het onzichtbare. ‘Je ziet er helemaal niet ziek uit’. Lastig voor anderen en vooral ook jezelf. De vraag ‘hoe gaat het met je’. Wat voor antwoord geef je dan. Wat vertel je en hoe. Dat soort vragen leven. Bijwerkingen van medicatie, vermoeidheid, onzichtbare restverschijnselen van ‘n ziekte of behandeling. Omgeving ziet ‘t niet. De impact van een ernstige ziekte. Op jezelf en je naaste omgeving. Het sterk willen zijn en niet zeuren.Het zelf willen en moeten doen, maar ook behoefte hebben aan begrip. Omgeving die ‘t moeilijk vindt om er mee om te gaan.

Het ervaringsverhaal van Anke van Haften  is realistisch en niet zielig. Het boek is een aanrader!’Alles draait om communicatie’. Van jou naar de ander en vice versa. Of t nu gaat om je arts, partner, vrienden. Hoe lastig! Het boek is uit. Het gevecht én de blijheid blijven. ‘Goede kanker bestaat niet’ van Anke van Haften. Moeite waard om te lezen.

Yvonne. van den B.

Net het boek uitgelezen “Goede Kanker bestaat niet” van Anke van Haften isbn 987-90-77024-47-8 NUR 860 Een realistisch ervaringsverhaal over schildklierkanker.

Schildklier kanker is een vorm van kanker die weleens “een goede kanker”wordt genoemd. Dat doet pijn als iemand dat tegen je zegt,Kanker is niet goed, ook al is het behandelbaar. Kanker zet je wereld op zijn kop en in de meeste gevallen wordt je nooit meer de oude. Een indrukwekkend verhaal, Ik ben er stil van en dat gebeurt niet zo vaak. Vele woorden en zinnen die er staan zijn in mijn gedachten, in dit mooie boek worden ze uitgesproken, Knap werk Anke van Haften

J. H
Vanmorgen op controle bij de chirurg, een geweldig betrokken man … Die de tijd neemt voor mijn verhaal en mijn gevoel en de situatie erkent. Je zal je afvragen waarom vertel je dit verhaal!? Ik wilde dit met je delen, omdat hij zo betrokken is en verder kijkt dan alleen de diagnose kanker. Ik heb hem geattendeerd op jou boek, “goede kanker bestaat niet” hij vertelde dat hij jou op een symposium heeft gezien, en dat het voor hem mede een eye opener was/is dat schildklierkanker alles behalve goede kanker is! En dat er achter de diagnose kanker een mens staat, met zijn/haar gevoel, emoties en hindernissen waar we overheen moeten.

Ik vind het heel bijzonder hoe jij, schildklierkanker op de kaart te zet. Hoe je dit vol overgave en vechtlust aangaat. Prachtig zoals jij woorden geeft aan hoe “wij” ons voelen . Ik blijf het lastig vinden om een balans te vinden in m’n leven zonder schildklier, maar als ik zie hoe sterk jij in het leven staat … Dan weet ik dat alles mogelijk is!

Marco. E
Net in 1 adem (met een paar onderbrekingen) het boek goede kanker bestaat niet van Anke van Haften uitgelezen. Wat een aanrader! Geschreven vol humor, emotie en liefde.

Henny. V-V.
Beste Anke, Vandaag je boek in 1 ruk uitgelezen. Sommige delen zó herkenbaar!! Kon het soms niet droog houden. Wat fijn dat je je columns hebt gebundeld tot een boek. Ik ben er blij mee (met een traan).

Annie. de S.
Een echte page-turner Anke, begon vanmorgen in je boek en het MOEST in een keer uit Heel indrukwekkend, ook heel herkenbaar het knokken om weer terug te komen vanaf het nulpunt om zo maar eens te zeggen Had geen schildklierkanker maar moest ook van heel ver terugkomen en ben er nog niet. Je kunt trots zijn op dit mooie boek, hopelijk opent het heel veel mensen de ogen voor meer begrip!

Karin H
Ik ben al op de helft, veel is herkenbaar maar ook dingen dat ik dacht….hadden ze dat ook maar tegen mij gezegd. Mooi geschreven Anke

Syl B.
Goed geschreven, goed verwoord. Veel zo herkenbaar!
Jammer dat ik hem al uit heb
Als je eenmaal begint kun je niet meer stoppen met lezen.

Lucia vd E.
Wat een herkenning, gewoon griezelig. ……..wat me hoop geeft dat het goed gaat komen. …. heel veel mis gegaan in de communicatie met het ziekenhuis.Ik wil je heel hartelijk bedanken voor je boek, geeft mij een steun in de rug.

M. vd B.
Goedemiddag Anke, je kent mij niet maar ik wil je heel erg bedanken dat je goede kanker bestaat niet hebt geschreven. In maart is ook bij mij schildklierkanker geconstateerd en ik voelde me eenzaam en onbegrepen. Door jou boek weet ik dat ik niet alleen ben. Nogmaals dank!

Bol.com

Ook op Bol.com mooie reviews voor Goede kanker bestaat niet!

5 gedachten over “Wat vinden anderen van….

• 23/01/2015 om 10:39
    Permalink

Ik heb bewust langer gedaan over het lezen van het boek. Ik wilde het gewoon niet uit hebben!
    Vond het zo jammer dat het ineens uit,over,voorbij was.
    Ik heb het met veel plezier, herkenning, een lach en een traan gelezen. Door het boek weet ik wat ik nog kan verwachten, het is een beetje een kijkje in m’n eigen toekomst.
    Bedankt Anke, dat je dit met mij en vele anderen wilde delen!
    Nu geef ik het boek door aan vrienden en familie, dat het maar eens duidelijk mag worden dat schildklierkanker niet niks is!

Beantwoorden
    • 23/01/2015 om 11:16
      Permalink

Dank je wel San, Wat een mooie en lieve reactie. Ik wens je sterkte met jouw weg. Over en uit is het natuurlijk niet. Alleen het boekje maar misschien wil je me ook volgen op mijn reis met mijn nieuwe blogs. Liefs Anke

Beantwoorden
      • 23/01/2015 om 11:22
        Permalink

Ik volg je al, met veel plezier ook!
        Op Twitter en FB, help, ik lijk wel een stalker zo! 😉

Beantwoorden
  • 01/02/2015 om 15:41
    Permalink

Vrijdag je boek bestelt en vandaag uitgelezen. Veel herken ik in je verhaal. Wat fijn dat jij zo’n vangnet kreeg van hulpverleners in het ziekenhuis en daarbuiten (o.a. begeleid sporten). Ik heb zelfs geen oncoloog gezien of gesproken, laat staan een verpleegster waar ik mijn vragen kwijt kon. Alleen een endocrinoloog die het hele proces van operaties en slok nog erger gemaakt heeft dan het al was. Na 3 jaar word ik daar nog kwaad over. Gelukkig heb ik nu een collega van hem als internist en met hem valt wel te praten gelukkig.

Beantwoorden
    • 01/02/2015 om 18:07
      Permalink

Dank je wel Monique, Helaas hoor ik dat vaak dat er weinig begeleiding is. Gelukkig wordt er steeds meer geïnvesteerd hierin door diverse ziekenhuizen in ons land. Het sporten ben ik zelf gaan zoeken in overleg met de huisarts. Bij mij sloot dat goed aan. Er bestaan ook revalidatieprogramma’s na kanker. Herstel en Balans. Fijn dat je nu een fijne internist hebt. Communicatie is erg belangrijk, juist omdat je toch wat langer met elkaar verder moet.

Beantwoorden